Verhuisplannen?
Denk aan je energieleverancier
De Vreg stelde op 9 september 2010 een interessante webtool voor, voor wie een nieuwe of bestaande woning intrekt en niet goed weet wat hij/zij moet doen in verband met zijn energiebeslommeringen.
Je bent misschien jong en betrekt voor de eerste maal een eigen woning, maar je hebt nog geen energieleverancier; je hebt nieuw gebouwd en er is nog geen elektriciteit of gas, maar je bent wel al klant bij een energieleverancier; of je verhuist en betrekt een andere woning, maar je komt terecht in een woning waar de elektriciteit en/of gas is afgesloten, of er is alleen maar een budgetmeter voor elektriciteit; je verhuist misschien zelfs naar het buitenland?
In al deze gevallen geeft de webtool van de VREG in slechts enkele minuten tijd het antwoord op de vraag wat je moet doen om op je nieuwe en/of oude adres op de juiste manier te worden gefactureerd door de juiste leverancier. De webtool geeft je dus verhuisinformatie op maat, zonder dat je er een hele brochure moet op nalezen waar alle gevallen in worden vermeld en je door het bos de bomen niet meer zou zien. Al wat je moet doen is de situaties aanklikken die voor jou van toepassing zijn en die in de webtool worden voorgesteld in een logische volgorde van vraagstelling.
Nemen we volgend voorbeeld:
Je hebt nog geen energiecontract omdat je tot nog toe inwoonde bij uw ouders, of omdat je na een scheiding weggaat uit de gezinswoning en het contract op naam van uw ex-partner staat.
De webtool geeft je dan volgende raad:
-
- Noteer daarop samen met de vorige bewoner of de eigenaar de meterstanden van de aardgas- of elektriciteitsmeters.
- Onderteken het formulier allebei.
- Neem contact op met uw energieleverancier en vertel hem dat u een contract met hem hebt gesloten. Geef de meterstanden door aan uw energieleverancier (niet aan de VREG), telefonisch, per e-mail of via de website van uw energieleverancier (*). Informeer u daarover bij uw energieleverancier.
- Als u uw meterstanden hebt doorgegeven, zal de facturatie voor uw toekomstige woning opgestart worden. Als u zestig dagen nadat u de meterstanden hebt doorgegeven, nog geen welkomstbrief, bevestiging of voorschotfactuur hebt ontvangen, kunt u het best contact opnemen met de klantendienst van uw energieleverancier.Als er foutieve beginmeterstanden op uw eerste eindfactuur staan, neemt u contact op met uw leverancier om een herziening aan te vragen. Uw leverancier kan vragen om de correcte beginmeterstanden schriftelijk te bezorgen, ondertekend door u én de vorige bewoner.(*)
(*) Er is een klein “schoonheidstekortkomingetje” in de webtool geslopen. Voor alle gegevens die je naar je leverancier stuurt, gebruik je beter de vermelde Melding van uw nieuwe adres, waarop trouwens de nodige vakken voor alle noodzakelijke en nuttige gegevens en handtekeningen zijn aangebracht. Telefonische contacten of eigen mededelingen per e-mail geven te gemakkelijk aanleiding tot onvolledige informatie of onjuiste interpretaties.
Wanneer u op de hoogte wenst te blijven van nieuwe wendingen op het gebied van de liberalisering van de elektriciteitsmarkt of van de tariefstructuren, klik dan hier om onze elektronische nieuwsbrief te ontvangen.